Deze jonge zorgorganisatie doet het anders

ZIJN. is een jonge zorgorganisatie, opgezet door vijf mannen met een missie. “We delen het verlangen dat mensen tot herstel komen.” Een bedrijf met geloof, maar ook met business. En een stevige herpositionering.

Egbert de Boer is één van de oprichters van de organisatie die inmiddels vestigingen heeft in Woerden, Haarlem en Veenendaal. Hij werkte als ZZP-er voornamelijk in de jeugdzorg. “Wat er ook aan de hand is met een zorgvrager, je komt zo maar iemands leven binnenlopen. In de persoonlijke levenssfeer, daar waar iemand zich kwetsbaar voelt. Er gebeurt zoveel in de relatie tussen zorger en zorgvrager. Je moet je er van bewust zijn dat die relatie de sleutels zijn om bij iemand aan perspectief te kunnen werken.”

Hij zag als zorgverlener dingen gebeuren waar hij zich niet langer aan kon verbinden. “En ik dacht; volgens mij kan ik daar zelf wat aan gaan veranderen.” Hij ontmoette Ernst-Jan en ze ontdekten bij elkaar de ondernemersgeest en het hart voor zorg. Arjen en Maarten hadden al 10 jaar een bedrijf in de zorg, waar vanuit zij personele diensten en ambulante zorg leverden. Zij ontmoetten elkaar en ook Gerlo, jaren manager in de zorg geweest, sloot aan. Idealisten. Met een bescheiden kantoor in Haarlem, maar met grote ideeën. Een jong bedrijf dat makkelijk kan bewegen in de veranderende zorgwereld.

Dwars
Wat zat hem als zorgverlener dwars? “Dat gaat echt over kwaliteit. Zorg is best complex en er gebeurt veel in de relatie die je met de zorgvrager hebt. De zorgwereld praat over een professionele afstand en blijft daardoor vaak ver verwijderd van de zorgvrager. Ik vind dat je ook een relatie moet kunnen opbouwen. Je wordt geen vrienden, maar je bent wel allebei mens en dat mag zichtbaar zijn in een vorm van de begeleidingsrelatie.” Hij noemt gelijk een voorbeeld. Een jongen van 22, op zijn 13e al uit huis geplaatst, uit een situatie met huiselijk geweld. “Hij werd toentertijd, onder valse voorwendselen binnen de hekken van een gesloten jeugdzorg gereden. ‘Joh, we gaan even ergens heen’. Alleen al die impact!”

“Hij werd onder valse voorwendselen binnen de hekken van een gesloten jeugdzorg gereden. ‘Joh, we gaan even ergens heen’. Alleen al die impact!”

De gemeente kwam bij ons. Het zou zijn laatste kans zijn, anders zouden ze hem proberen vast te zetten. Nu zijn wij drie jaar met hem onderweg. Wat we anders doen? Wat zo’n jongen niet wil is nog een zorgverlener die hem zegt wat hij moet doen. Tegelijkertijd zit hij wel vast in zijn omstandigheden. De oplossing is ‘langszij komen’. ‘Ik ben de tourmanager, jij de artiest’, zeg ik tegen hem. Gisteren was hij voor het eerst sinds jaren weer bij de tandarts. Hij vroeg of ik mee wilde. Een knul van 22, bij de tandarts, met zijn begeleider naast zich, omdat hij die veiligheid simpelweg nog nodig heeft. Hoe ziet het handelen eruit bij mensen die deze veiligheid nog nodig hebben, maar niet krijgen? Juist! ongewenst gedrag, met daarop volgend de negatieve vicieuze cirkel.”

Goud
“Waar het bij hem om gaat is dat langzaam maar zeker z’n shit wordt opgeruimd. De post, de schuldhulpverlening, z’n gezondheid, een plek om te wonen, werk. Als er ruimte in zijn hoofd komt, komt er ruimte voor herstel. Hij geeft nu aan voor het eerst behandeling te willen, voor de pijn uit het verleden. Daar wilde hij een jaar geleden echt niets van weten. En zo langzamerhand komt het goud in hem naar boven. En dat geloven we, dat we het goud in mensen naar boven mogen halen. Een stukje hemel op aarde.”

Hemel op aarde, het verraadt de motivatie van de mannen. “We zijn christelijk ja, maar geen christelijk bedrijf. We geloven ook dat het bedrijf niet zozeer van ons is. We hebben vooral een ‘believe’, daarna is er ‘business’.”

“We hebben vooral een ‘believe’, daarna is er ‘business’.”

Kan een zorginstelling op zo’n manier ook een gezond bedrijf zijn? Ja, zegt Egbert. “Wij zijn ondernemers die bewust handelen. Door onze ‘believes’ centraal te stellen ontwikkelen zich duurzame relaties en dat levert werk op. Maar het is natuurlijk wel zoeken. We zitten in een markt waar zorg moet worden vormgegeven met weinig middelen. Die uitdaging hebben wij zeker. Onze opdrachtgevers snappen vaak onze insteek. Dat er meer ruimte moet zijn voor ontmoeting en bezinning, voor dat we in de actiestand schieten.”

DNA

Ze doorliepen afgelopen jaar een intensief DNA- en visietraject. Waarbij niet alleen het DNA van de organisatie nauwkeurig werd uitgediept, maar ook de DNA’s van de vijf eigenaren. “We kiezen voor samenwerking, maar ik was ZZP-er. Ik ben iemand met eigen ideeën. We zijn allemaal heel verschillend. Deze samenwerking vraagt van ons om te kiezen voor de relatie boven de eigen overtuigingen. Bovendien, we hebben nu 25 medewerkers en soms 80 mensen aan het werk; we zijn ook werkgever geworden. Het maakt het ongelofelijk belangrijk om een sterk DNA te hebben. Eén duidelijk verhaal, waar iedereen zich in herkent.”

Een herpositionering, met een nieuwe huisstijl en website waren een logisch gevolg. “We willen ons geloof in hoe je zorg kunt verlenen nu een podium geven. Om daarmee onze invloed uit te breiden. We gaan pro-actiever de markt op.”

“In het hele proces van visie en vormgeving merk je dat iedereen in de organisatie heel betrokken raakt. Wie zijn we eigenlijk? Wat vinden we? We zijn toch anders dan andere zorgorganisaties. Dat betekent dat medewerkers ook zoeken. Welke ruimte heb ik als zorgverlener om mijn werk vorm te geven? Marketing vertelt het verhaal naar buiten, maar zeker ook naar binnen. Het is een echte energizer.”

“Het leuke is dat als het er allemaal mooi uitziet, dat het vertelt wat je wil vertellen, dan voedt dat de trots. Daarom ben ik er heel enthousiast over.”

Het DNA van ZIJN.

ZIJN. bestaat uit drie bedrijven. Wij zijn een zorginstelling die zorg levert. Daarnaast leveren wij personele diensten vanuit ZIJN. uitzenden en ZIJN. bemiddelen. Het DNA binnen de drie bedrijven is echter identiek: ZIJN. ziet het goud in ieder mens en brengt herstel.

Wij ZIJN. er voor mensen met een hulpvraag en brengen perspectief en herstel. ZIJN. brengt het potentieel in mensen naar boven, ongeacht hun situatie. Wij ondersteunen andere zorgorganisaties met onze ervaring en netwerk. ZIJN. maakt werk van zorg

Onze werkwijze.

Ontmoeten. ZIJN. begint met ‘zien’ en wil jou echt ontmoeten. Wie ben jij, wat drijft jou, waar loop je tegenaan? Ook ontdek je wie wij zijn en wat we kunnen bieden.

Bezinning. Het spreekwoord luidt: ‘Bezint eer ge begint’. Wat heeft deze zorgvrager, zorginstelling of zorgprofessional nodig? Waar ligt het goud? Door tijd te nemen voor bezinning, doen we de goede dingen op de beste manier.

Actie. Als ons doel helder is en de aanpak is gekozen, dan gaan we aan de slag. We maken samen werk van zorg. En daar is ZIJN. goed in.

Bredewold ontwierp de huisstijl, de website en een reeks promotiemiddelen. “Er lag een heel mooi DNA-document. Dat geeft je als vormgever heel veel aanknopingspunten.

“Het was een fijn proces”, zegt Egbert. “We zijn drie keer bij Bredewold geweest. We vonden snel aansluiting bij hun design. En zij bij ons verhaal. Ze beginnen bij ‘wie wil je zijn’, ‘wat past bij je’. De techniek komt later. Het is een echte samenwerking. Wat prettig is, is dat we nu de ruimte krijgen om er zelf mee verder te gaan. Hebben we een eigen ontwerp op basis van de huisstijl, dan kijkt Bredewold even mee.” Bekijk de huisstijl van ZIJN. in onze portfolio.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

Maak een afspraak

ZIJN. is een jonge zorgorganisatie, opgezet door vijf mannen met een missie. “We delen het verlangen dat mensen tot herstel komen.” Een bedrijf met geloof, maar ook met business. En een stevige herpositionering.

Egbert de Boer is één van de oprichters, van de organisatie die inmiddels vestigingen heeft in Woerden, Haarlem en Veenendaal. Hij werkte als ZZP-er voornamelijk in de gesloten jeugdzorg. “Wat er ook aan de hand is met een zorgvrager, je komt zo maar iemands leven binnenlopen. In de persoonlijke levenssfeer, daar waar iemand zich kwetsbaar voelt. Er gebeurt zoveel in de relatie tussen zorger en zorgvrager. Je moet je bewust zijn dat je de sleutels in handen hebt om bij iemand aan perspectief te werken.”

Hij zag als zorgverlener dingen gebeuren waar hij zich niet langer aan kon verbinden. “En ik dacht; volgens mij kan ik daar zelf wat aan gaan veranderen.” Hij ontmoette Ernst-Jan en ze ontdekten bij elkaar de ondernemersgeest en het hart voor zorg. Arjen en Maarten hadden al 10 jaar een bedrijf in de zorg, waar vanuit zij personele diensten en ambulante zorg leverden. Zij ontmoetten elkaar en ook Gerlo, jaren manager in de zorg geweest, sloot aan. Idealisten. Met een bescheiden kantoor in Haarlem, maar met grote ideeën. Een jong bedrijf dat makkelijk kan bewegen in de veranderende zorgwereld.

Dwars
Wat zat hem als zorgverlener dwars? “Dat gaat echt over kwaliteit. Zorg is best complex en er gebeurt veel in de relatie die je met de zorgvrager hebt. De zorgwereld praat over een professionele afstand en blijft daardoor vaak ver verwijderd van de zorgvrager, maar ik vind dat je ook een relatie moet kunnen opbouwen. Je wordt geen vrienden, maar je bent wel allebei mens en dat mag zichtbaar zijn in een vorm van de begeleidingsrelatie.” Hij noemt gelijk een voorbeeld. Een jonge van 22, op zijn 13e al uit huis geplaatst, uit een situatie met huiselijk geweld. “Hij werd, zoals je vaker ziet, onder valse voorwendselen binnen de hekken van een gesloten jeugdzorg gereden. ‘Joh, we gaan even ergens heen’, alleen al die impact!”

“Hij werd, zoals je vaker ziet, onder valse voorwendselen binnen de hekken van een gesloten jeugdzorg gereden. ‘Joh, we gaan even ergens heen’, alleen al die impact!”

“Hij komt in een instelling waar hij ook weer ongewenst gedrag vertoond. Ja, wat wil je. De gemeente kwam bij ons. Het zou zijn laatste kans zijn anders zouden ze hem proberen vast te zetten. Nu zijn wij drie jaar met hem onderweg. Wat we anders doen? Wat zo’n jongen niet wil is nog een zorgverlener die hem zegt wat hij moet doen. Tegelijkertijd zit hij wel vast in zijn omstandigheden. De oplossing is ‘langszij komen’. ‘Ik ben de tourmanager, jij de artiest’, zeg ik tegen hem. Gisteren was hij voor het eerst sinds jaren weer bij de tandarts. Hij vroeg of ik meewilde. Een knul van 22, bij de tandarts, en ik zit er gewoon naast.”

Goud
“Waar het bij hem om gaat is dat langzaam maar zeker z’n shit wordt opgeruimd. De post, de schuldhulpverlening, z’n gezondheid, een plek om te wonen, werk. Als er ruimte in zijn hoofd komt, komt er ruimte voor herstel. Hij geeft nu aan voor het eerst behandeling te willen, voor de pijn uit het verleden. Daar wilde hij een jaar geleden echt niets van weten. En zo langzamerhand komt het goud in hem naar boven. En dat geloven we, dat we het goud in mensen naar boven mogen halen. Een stukje hemel op aarde.”

Hemel op aarde, het verraadt de motivatie van de mannen. “We zijn christelijk ja, maar geen christelijk bedrijf. We geloven ook dat het bedrijf niet zozeer van ons is. We hebben vooral een ‘believe’, daarna is er ‘business’.”

“We hebben vooral een ‘believe’, daarna is er ‘business’.”

Kan een zorginstelling op zo’n manier ook een gezond bedrijf zijn? Ja, zegt Egbert. “Wij zijn ondernemers die bewust handelen, maar door onze ‘believes’ centraal te stellen ontwikkelen zich duurzame relaties en dat levert werk op. Maar het is natuurlijk wel zoeken. We zitten in een markt waar zorg moet worden vormgegeven met weinig middelen. Die uitdaging hebben wij zeker. Onze opdrachtgevers snappen vaak onze insteek. Dat er meer ruimte moet zijn voor ontmoeting en bezinning, voor dat we in de actie schieten.”

DNA
Ze doorliepen afgelopen jaar een intensief DNA- en visietraject. Waarbij niet alleen het DNA van de organisatie nauwkeurig werd uitgediept, maar ook de DNA’s van de vijf eigenaren. “We kiezen voor samenwerking, maar ik was ZZP-er. Ik ben iemand met eigen ideeën. We zijn allemaal heel verschillend. Deze samenwerking vraagt van ons om te kiezen voor de relatie boven de eigen overtuigingen. Bovendien, we hebben nu 25 medewerkers en soms 80 mensen aan het werk; we zijn ook werkgever geworden. Het maakt het ongelofelijk belangrijk om een sterk DNA te hebben. Eén duidelijk verhaal, waar iedereen zich in herkent.”

Een herpositionering, met een nieuwe huisstijl en website waren een logisch gevolg. “We willen ons geloof in hoe je zorg kunt verlenen nu een podium geven. Om daarmee onze invloed uit te breiden. We gaan pro-actiever de markt op.”

“In het hele proces van visie en vormgeving merk je dat iedereen in de organisatie heel betrokken raakt. Wie zijn we eigenlijk? Wat vinden we? We zijn toch anders dan andere zorgorganisaties. Dat betekent dat medewerkers ook zoeken. Welke ruimte heb ik als zorgverlener in om mijn werk vorm te geven? Marketing vertelt het verhaal naar buiten, maar zeker ook naar binnen. Het is een echte energizer.”

“Het leuke is dat als het er allemaal mooi uitziet, dat het vertelt wat je wil vertellen, dan voedt dat de trots. Daarom ben ik er heel enthousiast over.”

© 2023 Bredewold Communicatievormgevers