De huisstijl bouwdoos; verdieping van je identiteit

Wat is nu precies een huisstijl? Bij een eerste kennismaking met klanten komen we altijd bij deze vraag terecht.

Ik gebruik vaak het beeld van de huisstijl bouwdoos. Probeer niet alles in je logo te stoppen, want er zijn nog veel meer bouwstenen waarmee je de verschillende boodschappen kunt vertellen. Zo ontstaat er een bouwdoos met daarin de basis- ingrediënten voor de communicatie middelen. Van visitekaartje tot website, van belettering tot advertentie.

Door: Richard Hofsink, strategisch adviseur bij Bredewold

Niet alles zit in het logo

Ik leg klanten vaak uit dat niet alles van je identiteit of je visie in een logo hoeft te zitten. Je hebt verschillende stijlelementen die bij elkaar het hele verhaal vertellen. Elk onderdeel levert een bijdrage. En omgekeerd wordt een logo vaak een ratjetoe of een rebus als alles er wel in moet.

Heb je een duidelijke naam die vertelt wat je doet, is dat winst. Heb je dat niet? Dan kan je dat prima op een andere plek doen. In je pay-off bijvoorbeeld, en in je beeldgebruik. In vorm (strak, speels of anders?), kleuren (gevoelig of heel duidelijk?), typografie (chique, stoer of bescheiden?) en materialen (high-end, duurzaam of net even anders?) Met deze stijlelementen kun vaak heel goed iets ‘vertellen’ over je dienstverlening, je werkwijze of je kernwaarden.

De stijlelementen die samen een huisstijl vormen:

• Naamgeving • Pay-off • Logo • Typografie (lettertypen) • Kleuren • Beeld (fotografie/ illustraties/ picto’s) • Structuur/patronen • Tone of voice • Vlakverdeling • Materialen • Formaat In een complete huisstijl komen alle elementen aan bod.

Met deze elementen creëren we het beeld waarin je jezelf herkent. En dat geldt dan straks ook voor je klanten. Op deze manier koppelen we je identiteit en de boodschap die je hebt te vertellen aan je presentatie. En breng je verdieping aan in je identiteit.

Ook doordenken over hoe een huisstijl voor je kan gaan werken?
Mail richard@bredewold.nl of bel me 038-376 33 90.

Richard Hofsink, strategisch adviseur bij Bredewold.

Benieuwd wat wij voor u kunnen doen?

Maak een afspraak
© 2019 Bredewold Communicatievormgevers