De huisstijl bouwdoos; verdieping van je identiteit

Wat is nu precies een huisstijl? Bij een eerste kennismaking met klanten komen we altijd bij deze vraag terecht. 
Ik gebruik vaak het beeld van de huisstijl bouwdoos. Probeer niet alles in je logo te stoppen, want er zijn nog veel meer bouwstenen waarmee je de verschillende boodschappen kunt vertellen. Zo ontstaat er een bouwdoos met verschillende bouwstenen waarmee je identiteit kunt verdiepen.

Door: Richard Hofsink, strategisch adviseur bij Bredewold

Eerst bij het begin beginnen. Wat doen we bij Bredewold? Ik noem het vaak een drieslag:

1. We structuren/ordenen informatie

Waar sta je voor als bedrijf? Voor wie wil je er zijn en wat moet communicatie voor je gaan betekenen? Wat wil je de wereld vertellen, wanneer en waarom? Het uitgangspunt is nooit ‘een nieuwe website’ of ‘een leuke folder’.

2. We voegen er inspiratie aan toe

We maken dat wat we samen onder 1. hebben geconstateerd, verrassend en boeiend. Met vormgeving, met een huisstijl of een concept.

3. We zorgen voor publicatie

Online, gedrukt, op je auto’s of gebouwen, in een campagnevorm, een advertentie of een andere creatieve vorm. Nu is het er echt.

Terug naar de huisstijl bouwdoos

Bij het structureren van informatie hebben we vastgesteld wie we zijn en hoe we willen dat mensen ons kennen. Daar horen inspirerende vormen bij. Dat begint met een herkenbare en krachtige huisstijl.

Niet alles zit in het logo

Ik leg klanten vaak uit dat niet alles van je identiteit of je visie in een logo hoeft te zitten. Je hebt verschillende stijlelementen die bij elkaar het hele verhaal vertellen. Elk onderdeel levert een bijdrage. En omgekeerd wordt een logo vaak een ratjetoe of een rebus als alles er wel in moet.

Heb je een duidelijke naam die vertelt wat je doet, is dat winst. Heb je dat niet? Dan kan je dat prima op een andere plek doen. In je pay-off bijvoorbeeld, en in je beeldgebruik. In vorm (strak, speels of anders?), kleuren (gevoelig of heel duidelijk?), typografie (chique, stoer of bescheiden?) en materialen (high-end, duurzaam of net even anders?) Met deze stijlelementen kun vaak heel goed iets ‘vertellen’ over je dienstverlening, je werkwijze of je kernwaarden.

De stijlelementen die samen een huisstijl vormen:

• Naamgeving • Pay-off • Logo • Typografie (lettertypen) • Kleuren • Beeld (fotografie/ illustraties/ picto’s) • Structuur/patronen • Tone of voice • Vlakverdeling • Materialen • Formaat

In een complete huisstijl komen alle elementen aan bod. Met deze elementen creëren we het beeld waarin je jezelf herkent. En dat geldt dan straks ook voor je klanten. Op deze manier koppelen we je identiteit en de boodschap die je hebt te vertellen aan je presentatie. En breng je verdieping aan in je identiteit.

Ook doordenken over hoe een huisstijl voor je kan gaan werken?
Mail of bel me.

Richard Hofsink, strategisch adviseur bij Bredewold.

Benieuwd wat wij voor u kunnen doen?

Maak een afspraak
© 2019 Bredewold Communicatievormgevers