Identity
ALS MERK IN HET BREIN VAN JE KLANT
Dat is de kracht van sterke merken. Maar hoe word je een sterk merk?
Gerben Bredewold ontwerpt met zijn team concepten voor zeer uiteenlopende klanten: “Maar bij iedereen begint het bij een eigen visuele identiteit. Hoe consequenter je als merk je eigen stijl laat zien, hoe sterker de associatie wordt bij je klanten. Mensen moeten je herkennen. Als je oranje ziet, denk je aan PostNL, bij rood aan Coca Cola en bij een appel aan Apple. Overal waar je komt gebruiken deze merken hun stijl, consequent en met oog voor detail.”
“Wat bij al die contactmomenten cruciaal is, is dat je het brein van je klant op een persuasieve manier prikkelt. Ieder contactmoment met je bedrijf, of dat nu op een website is, via een servicemonteur, of via de centrale telefoonlijn, moet een positieve associatie worden die past bij je merk. Dat zit dus ook heel erg in gedrag van je eigen mensen. Zorg je dat ze niet hoeven te wachten als je zegt snelle service te leveren?”
Maar de allereerste indruk is van het meest cruciale belang. Want zolang je je eigen merk nog niet hebt kunnen laden in het brein van je klant, heb je wat vooroordelen te overwinnen. Een professionele uitstraling helpt. Mensen krijgen direct een verzorgd gevoel.
“Niet ieder bedrijf ziet de waarde van een huisstijl. Wat ik ze dan vertel is dat andere mensen dat wel doen. Wat doe je als je iets online wilt kopen en een website ziet er niet netjes uit en werkt niet? Je bent er binnen een paar seconden weg. De eerste indruk is cruciaal en dat begint bij hoe je eruit ziet.”
Een huisstijl zegt, als het goed is, alles over je identiteit. Niet voor niets is de Engelse term voor huisstijl corporate identity. “Een goed doordachte huisstijl zorgt voor onderscheiding van concurrenten. Daarnaast draagt het, het imago die je doelgroep aanspreekt. Als je in de financiële sector werkt, ga je in het pak naar je werk. Als je een creatief vak hebt, mag je baard best een week blijven staan. Het moet passen en dat is waar je huisstijl om draait.”
“Als ik het voor elkaar krijg om het conceptueel kloppend te krijgen, en de klant ziet dat, dan geeft dat veel voldoening. Je creëert toch iets nieuws. Het is de kunst van het maken. Op het moment dat je er mee bezig bent en het concept is goed, dan voel je dat.”
“En wat ik vrijwel altijd zie is dat zo’n corporate identity trots maakt. Mensen in een bedrijf omarmen het. Ik heb veel bedrijven meegemaakt die na een professionaliseringsslag ook direct groeiden. Er spelen altijd veel factoren een rol, maar deze ook zeker. Dress like the job you want. Laat zien wie je zou willen zijn. Dat is het psychologische effect.”
Wat is de identiteit van je organisatie? Wat wil je uitstralen? De gele M is gezellig, Philips is technisch, KLM is koninklijk. In de manier waarop je kleur, typografie en een beeldmerk combineert, zit echt heel veel van jezelf. Het gaat in deze fase ook erg over je profilering. Ben je chique, strak, creatief, nuchter, eenvoudig of intelligent?
“Dit vind ik de mooiste fase, de fase waarin we er een concept van maken. Port of Zwolle is de naam van drie havens die gezamenlijk optrekken: Kampen, Meppel en Zwolle. Ze profileren zich als het havengebied van Noordoost Nederland. Als je de drie stippen op de landkaart verbindt, creëer je een pijl die precies naar het noordoosten van Nederland wijst. De drie stippen zijn vervolgens de start geworden van het hele concept. Er zit een verhaal achter en met dit vormelement zet je, samen met kleuren en typografie, een stijl neer die verder gaat dan een logo. Het wordt een herkenbare stijl.”
“Deze stijl komt terug in uitingen als website, briefpapier, brochures, bewegwijzering. Ik vind het mooi als bedrijven een stijl helemaal doorvoeren, ook in hun gebouwen en wagenpark. Je creëert dan de herkenning op alle fronten, waarmee je de associatie met je merk in het brein van je klanten versterkt.” Na de detaillering en realisatie vindt de implementatie plaats, de doorvertaling naar middelen, zoals drukwerk, verpakkingen, bewegwijzering en digitale media. Zo blijft de visuele uitstraling van de organisatie op één lijn. “En om een logo en huisstijl in de praktijk goed en consequent door te voeren, maken we ook huisstijl handboeken. Dit helpt medewerkers om in alle correspondentie en uitingen dezelfde lijn aan te houden. Goede fonts, goede plaatsing van afbeeldingen, etc.”
Vertel ons je verhaal en wij vertalen het in communicatie waarmee je je doelgroep pakt en raakt!