Wat is direct mail?
Direct mail is geadresseerde post via de brievenbus. Dus: alles wat gepersonaliseerd op de deurmat van jouw doelgroep kan vallen. Denk hierbij aan een brief, cadeaubon, flyer, kaart of informatiebrochure. Hieraan kun je bijvoorbeeld een antwoordkaart of kortingscode toevoegen om de nieuwsgierigheid van jouw doelgroep te prikkelen en het ondernemen van actie te stimuleren.
Via direct mail kun je contact leggen met bestaande klanten of ‘slapende’ klanten opnieuw voor je winnen. Jij bepaalt wie je wilt bereiken met jouw mailing en wanneer. Door bijvoorbeeld te kiezen voor een speciale en/of afwijkend formaat van een envelop, verhoogt dit de kracht van jouw boodschap.
Onderzoek & cijfers
Mocht je nog twijfelen en heb je baat bij cijfers en onderzoek? Dat is er. Om de impact van direct mail te meten heeft MetrixLab in 2021 onderzoek gedaan naar de waarde en waardering van dit communicatiemiddel. Na 13 jaar data te verzamelen en 413 verschillende cases te bekijken kunnen zij de kracht van direct mail laten zien in cijfers:
- 17% komt gemiddeld gelijk in actie naar aanleiding van een direct mail;
- 18% is later nog van plan actie te ondernemen;
- 76% is tevreden over de hoeveelheid post die hij/zij ontvangt;
- 2,2 minuten is de gemiddelde leestijd van een direct mail – dit is erg hoog;
- 1 op de 3 direct mails wordt nogmaals, door anderen, gelezen.