Het visuele uithangbord en online visitekaartje van jouw organisatie, dat is de website. Wij zien vaak dat klanten niet beseffen dat een website enorm belangrijk is bij het creëren van een eerste indruk. Bovendien gaan ontwikkelingen ongelofelijk snel. Websites die drie jaar geleden professioneel waren, kunnen inmiddels alweer gigantisch verouderd zijn. Weet jij of jouw website nog wel goed is?
Bij het maken van een website komt namelijk héél veel kijken. Van gebruiksvriendelijkheid, content tot design: het is allemaal belangrijk. Om het jou wat gemakkelijker te maken, hebben wij een website checklist opgesteld. Een overzichtelijk lijstje van maar liefst vijf tips. Ontdek snel hoe jij je website eenvoudig kan verbeteren!
Een website bouwen doe je zo!
Deze checklist is niet alleen voor starters maar ook zeker voor het MKB, ZZP’ers en multinationals met een bestaande website. Een professionele website is namelijk onmisbaar voor elke onderneming.
#1 Wat is het doel van je website?
Wil jij graag nieuwe klanten binnenhalen? Staat verkoop van je producten centraal? Van plan om een evenement aan te kondigen? Of wil jij informatie over je dienst delen? Het kan allemaal. Wat belangrijk is, is om voor jezelf te bepalen wat jouw doel is. Met een doel voor ogen kun je namelijk veel gerichter je professionele website inrichten.
#2 Content = koning
Lezers zijn lui. Wij lezen maar een klein deel van de tekst op een webpagina. Eigenlijk lezen we dit ook geen eens, we scannen de pagina. Wees daarom kritisch over de tekst op je website en bekijk welke tekst echt nodig is. Tekst is ook een onderdeel van de contentstrategie. Goede tekstuele content zorgt ervoor dat de aandacht wordt getrokken én vastgehouden. Maar hoe doe je dit?
- Overtuig de lezer met een pakkende en originele titel;
- Geef antwoord op relevante vragen van je publiek;
- Maak de tekst scanbaar;
- Voeg minimaal twee interne links toe die verwijzen naar andere pagina’s op je website;
- Optimaliseer de SEO (Search Engin Optimalisation) door gebruik te maken van zoekwoorden en Meta Tags
#3 Gebruiksvriendelijkheid
Let jij erop dat je je website makkelijk te gebruiken is voor je bezoekers? Wanneer dit niet het geval is, zullen bezoekers namelijk snel je website verlaten en dit is erg jammer. Je website maak je gebruiksvriendelijk met een ijzersterke structuur.
Dit begint bij een menubalk; kunnen bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn? Is de menubalk op een computer bovenaan en op een mobiel rechts te vinden? Ook is het toepassen van een kruimelpad een aanrader. Deze geeft visueel de route weer van de bezochte pagina’s van de bezoeker. Als laatste is het belangrijk om te letten op call-to-actions, je wilt immers dat je bezoekers een actie gaan uitvoeren. Maak die bestelknop, telefoonnummer, social media iconen of route naar jouw bedrijf zichtbaar!
#4 Laad jouw website snel genoeg?
Wat is er nou irritanter dan een trage website? Op het laden van een website gaan we écht niet meer wachten. Onze concentratieboog wordt steeds korter. Is een website niet binnen enkele seconden geladen, dan haakt een flink deel van je bezoekers al af. Bovendien draagt de laadtijd van je website ook bij aan je positie in zoekmachines als Google. Win-win dus.
#5 Past jouw design bij je identiteit?
Wist je dat we visuele informatie veel sneller opnemen dan tekst? Zorg er dan ook voor dat jouw website visueel gezien sterk in elkaar steekt. Heb je al een huisstijl waarop de website moet aansluiten of wil je deze nog laten ontwerpen? Een huisstijl is de fundering van je visuele identiteit. Hiermee presenteer je je consistent door gebruik te maken van een jouw kleurenpalet, typografie, logo, vormen en beeldstijl.
Ondersteuning nodig? Bredewold helpt jou!
Zoals je nu weet zijn er een aantal dingen die jij kunt doen om je website naar een hoger niveau te krijgen. Kortom, bepaal je doel, schrap overbodige tekst, zorg voor call-to-actions en vertaal je huisstijl in een uniek webdesign.Wil jij graag meer tips over het ontwerpen van dé perfecte website? Stefan legt ze je graag uit in de video hieronder! Natuurlijk kun jij ook meer informatie vinden op onze website of persoonlijk contact met ons opnemen.