Je website is live, en nu?

August 30, 2018
Bredewold

Een nieuwe website of re-design van je website maken is leuk, maar na de lancering begint het echte werk. Ik zie vaak dat er mooie websites worden ontwikkeld en dat er vervolgens maanden-, of soms jarenlang, niets mee wordt gedaan. Maar wat kan je er dan van verwachten? Je zakt weg in de zoekmachines, je bent niet interessant meer voor je huidige en potentiële klanten en aantrekkingskracht heb je ook niet.

Door Stefan Bredewold, webdeveloper

 

Ik noem voor nu drie basisprincipes die je kunt hanteren voor het succesvol maken van je website.
1. SEO, optimaliseer je vindbaarheid continu

Door SEO (search engine optimalisation) in te zetten bij je website zullen meer bezoekers je website vinden, zo simpel is het. Maar hoe doe je dat? Wat erg belangrijk is bij SEO is nieuwe content. Wanneer er binnen je website niets verandert, zul je ook minder gevonden worden in zoekmachines en zak je langzaam weg in de ranking. Naast content zijn ook nieuwe technologische ontwikkelingen en een hoge laadsnelheid van belang om hoger in de ranking te komen.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van landingspagina’s. Met landingspagina’s kun je doelgericht focussen op zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken. Hierdoor wordt je website beter gevonden in Google.

2. Content, geef waardevolle informatie cadeau

Hierboven noemde ik het al, zodra je je website update met content, wordt je interessanter gevonden door de zoekmachines. Maar belangrijker dan dat is dat je je (potentiële) klanten kunt boeien door het delen van mooie verhalen of waardevolle informatie. Durf kennis weg te geven. Als installateur kan je vijf tips delen om in de winter energie te besparen, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Doe dit structureel en professioneel, en je gaat ‘publiek’ opbouwen. En doe dit oprecht, zonder er een salespitch van te maken. Mensen zijn geneigd content te vertrouwen van een bedrijf, zolang ze het gevoel hebben dat dit bedrijf ze oprecht probeert te informeren. Volgt er toch een poging om iets te verkopen in het artikel, daalt dit vertrouwen met maar liefst 30%!

Nog even terug naar vindbaarheid; ook social media dragen bij aan de vindbaarheid van je bedrijf. Maar dat lukt inmiddels niet meer met hap-snap-content. Deel dus die waardevolle content op social media. Twee vliegen in één klap.

3. Analytics, check wat werkt en wat niet werkt

Meten is weten! Een beetje een cliché, maar het is zeker van toepassing voor jouw website. Door gebruik te maken van de Analytics-tool van Google krijg je inzicht in het gedrag van de bezoeker op je website. Je kunt zien welke pagina’s populair zijn en waar de bezoeker afhaakt. Wanneer je op basis van de uitslagen van Analytics aanpassingen in jouw website gaat doorvoeren zal de gebruiksvriendelijkheid van de website verbeteren. Ook weet je welke content de gebruiker interessant vindt en kan je hier op inspelen.

Conclusie

• Houd je website up to date. Zowel technisch als qua content. Het moet léven! Hierdoor zul je meer bezoekers op je website krijgen.
• Bezoekers willen informatie die hen aanspreekt, dus zorg dat je regelmatig bruikbare en interessante content plaatst. Dit bevordert ook je SEO.
• Gebruik Analytics om te zien welke content veel wordt gelezen, zodat je weet wat jouw bezoekers interessant vinden.
• Maak gebruik van landingspagina’s om te focussen op de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt.

 

 

Bestel gratis magazine #LekkerWerken Complete nieuwsoverzicht