Wat is een brandbook?

De rode draad in je organisatie voor alle marketing- en communicatie uitingen die je inzet, is een huisstijl. Een huisstijl is te vinden in het brandbook. Termen die hier ook vaak voor gebruikt worden zijn; een brand guide, brand identity guide, huisstijlregelementenboek of brand manual.

 

Een brandbook gaat over het verhaal en de beleving van je merk. Door gebruik te maken van een brandbook geef je richting aan je merk en je werknemers. Het zorgt voor consistentie. Betekenisvolle merken hebben een inspirerend en sturend brandbook. Maar wat is het nou eigenlijk echt? Wat houdt het in? Waar moet je allemaal aan denken? En hoe creëer je een brandbook voor je eigen merk? Wij leggen het je graag uit!

#1 Het verhaal
Waar het allemaal begint is het verdiepen in het verhaal van jouw organisatie. Het is belangrijk om na te gaan denken over wie je als merk bent: wat zijn je uitgangspunten, kernpropositie, aanbod, visie en missie. Ligt het belang bij het bieden van een service of verkopen van gemak? Zie je jouw merk juist als minimalistisch of expressief? Of is je missie om veiligheid te bieden of duurzaamheid te garanderen? Allemaal vragen waar jij over na kunt denken.

Nadat je dit voor jezelf hebt bepaald, komt de volgende stap: vul de ‘Golden circle’ in. Het is een wereldbekend model bedacht door Simon Sinek die je in staat stelt om te denken vanuit het ‘waarom’ (Sinek, 2009). Waarom kiezen klanten voor je merk? Het gaat niet om de producten of diensten, maar om je bestaansrecht als bedrijf. Wat is jouw verhaal?

#2 De bouwdoos
De bouwdoos van jouw merk zijn alle aspecten waarmee je jouw marketing- en communicatie-uitingen in elkaar ‘bouwt’. Deze bouwdoos bestaat uit de losse onderdelen; logo, pay-off, elementen, kleur, typografie, typogram en logo in zinsvorm.

  • Een logo is een grafische uiting waaraan je een merk herkent. Dit kan zowel alleen een beeld of woord zijn, maar ook zeker een combinatie.
  • De pay-off is een korte zin die zegt waar je merk voor staat, naar streeft of geassocieerd mee wil worden.
  • Het onderdeel elementen gaat over het vormgebruik binnen je merk. Hieronder valt de vormtaal, vlakverdeling, outline, positionering en belijning van vormen.
  • Iets wat niet vergeten mag worden is de kleur. Het kleurgebruik in je bouwdoos wordt opgedeeld in primaire en secundaire kleuren. Welke kleuren komen voor en welke combinaties zijn mogelijk?
  • De typografie is vrij makkelijk uit te leggen, het zijn namelijk de lettertypes welke je gebruikt binnen je merk. Bij de typografie wordt de familie van het lettertype weergegeven. Dit wil zeggen dat je het lettertype te zien krijgt in dikgedrukte, schuingedrukte, reguliere en dunne varianten.
  • Het typogram is de opbouw van je typografie binnen teksten. Welke lettertype wordt waar gebruikt en hoe ziet dit eruit in zijn geheel?
  • Het laatste onderdeel van de bouwdoos is logo in zinsvorm. Het verraad zichzelf eigenlijk al: er worden enkele voorbeelden genoemd van hoe jouw logo eruit komt te zien, wanneer het gebruikt wordt in zinsvormen. Dit laat zien hoe je eenvoudig je merknaam kunt versterken en bepaalde associaties kunt oproepen.

#3 Beeldtaal
Nadat de bouwdoos is gevuld, is de volgende stap het invullen van je beeldtaal. Hoe drukt jouw merk zich uit met behulp van beelden? Voor merken kan dit erg verschillend zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van; fotografie, symbolen, schematisch of illustraties? Hierbij is het belangrijk om na te gaan denken welk gevoel je wilt oproepen en daarmee welke associatie je wilt creëren.

#4 Huisstijldragers
De huisstijldragers zijn alle objecten waarop de elementen van de huisstijl (bouwdoos en beeldtaal) zijn afgebeeld. Dit kan voor ieder bedrijf verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een visitekaartje, briefpapier, envelop, brochure, website of promotieartikelen. Ook promotieartikelen kun je heel breed trekken, zo kan het een; vlag, werkkleding of bedrijfsauto zijn.

#5 Campagne
Tot slot komt het transformeren van je huisstijl in een campagne. Je gaat dus aan de slag met het maken van je marketing- en communicatie-uitingen. Deze uitingen kunnen zowel offline als online verspreid worden op een verschillende tijdsstippen.

Het doel hiervan is het informeren en het stimuleren van gewenst gedrag onder je publiek. Om de effectiviteit hiervan zo hoog mogelijk te maken, is er in je gehele campagne een eenduidig karakter nodig.

 

Zelf één laten ontwerpen?

Kortom, een brandbook is een doordacht handboek waarin de identiteit van je merk beschreven en gevisualiseerd wordt. Het begint allemaal bij het omschrijven van je eigen merkverhaal en eindigt in een samenhangende campagne. Hiertussen zijn een aantal stappen die je moet volgen om je merk consistent en betekenisvol te maken.

Zou jij graag voor je merk een brandbook willen laten maken? Dan ben je bij Bredewold communicatienormgevers. aan het juiste adres! Al jarenlang ontwerpen wij met creativiteit en betekenis brandbooks voor klanten. Neem een kijkje in ons werk!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

Maak een afspraak
© 2021 Bredewold Communicatievormgevers