Wat is jouw verhaal?

Een veelgebruikte vorm van marketing is storytelling. Het vertellen van verhalen heeft de mensheid altijd al geboeid. Eeuwen geleden rondom het vuur, heldenverhalen die doorgegeven werden van vader op zoon. En vandaag de dag in romans, films en door de grappige oom op je verjaardag. Inmiddels is storytelling een veelgebruikte marketingvorm.

Als je klanten zo kunt boeien als die oom op je verjaardag, dan ontstaat er iets moois. De klant raakt gehecht aan je, je deelt iets met elkaar. Een bepaald probleem, of een passie. Er ontstaat vertrouwen en als het moment daar is, kan jij hem of haar helpen met een product of dienst.

Het beroemde voorbeeld als het aankomt op het boeien van een publiek is Tony’s Chocolonely. Sorry dat we dit bekende voorbeeld nog eens aanhalen, maar het is zo sprekend. Zij verkopen chocola, maar dan 100% slaafvrij. Het publiek voor dit merk is een groep die zich daar zorgen over maakt. Over moderne slavernij, eerlijke handel. Tony is meer dan chocola, het is een statement. Zij agenderen een groter probleem, gelinkt aan het product waar veel mensen zo van houden.

En ze dragen dat uit in hun communicatie. Veel posts gaan dus niet over een reep chocola. Ze gaan over het onrecht dat ze kunnen bestrijden dankzij hun klanten, hun publiek. Hun communicatie is niet gericht op sales, maar op het versterken van hun story en daarmee het creëren van een grotere groep volgers.

Hoe kun jij aan de slag met storytelling?

Als het jouw ambitie is om met je onderneming meer in verbinding te komen met je klanten, dan begint het ermee na te denken over wie je bent en waar je aan bijdraagt. Je missie, je why… En dat is best lastig, zeker voor de nuchtere cultuur waarin we hier leven. Veel bedrijven zijn gewend om een bepaald product te verkopen. Dat gaat al jaren best oké, soms zelfs generaties lang. We blijven over spannende zaken liever op de vlakte en houden iedereen wat te vriend. Als je storytelling succesvol wilt inzetten, moet je verhaal echter wel scherp worden.

Twee eenvoudige voorbeelden. Als installateur kan je je richten op energieneutrale woningen. Je publiek is nu geïnteresseerd in hoe andere mensen hun huis verduurzamen. Waar zij tegenaan liepen, welke warmtepomp ze kochten en hoe het bevalt. Hoeveel geld ze nu besparen op de energierekening. En misschien kan je nog een stap verder gaan en kijken of je in jouw stad, dorp of gemeente niet een centralere rol in de transitie zou kunnen spelen. Zo verbind je je aan een groter verhaal. Storytelling!

Heb je een fietswinkel? Wat houdt je publiek bezig? Zijn het materiaalfreaks of reislustige types die avonturen beleven in de Alpen? Houd je klantenbestand met je nieuwsbrief op de hoogte van gave reizen, of – nog mooier – vraag je klanten ervaringen te delen en maak een top 10. Je ziet, het kan ook heel eenvoudig te organiseren zijn.

Waar het om gaat is dit. Je zet storytelling niet in om direct die extra fietsbel te verkopen. Nee, je boeit mensen, er ontstaat enthousiasme, verbinding en vertrouwen. Het is de lange termijn die je voor ogen moet houden! Het hoeft niet altijd groots en meeslepend. Je hoeft niet altijd wereldverbeteraar te zijn. Je hoeft er ook geen groot bedrijf voor te zijn. De vraag is: ken je je publiek goed genoeg en durf je voor de lange termijn te gaan?

Geen klanten, maar publiek.

Waar gaat het vaak mis? Uiteindelijk zijn veel bedrijven er toch teveel op gericht om met storytelling klanten richting sales te verleiden. Ze zien het als een marketinginstrument aan de voorkant van de klantreis. De investering moet zich direct terugverdienen. Maar dat is gewoon iets anders dan storytelling. Het heeft niets met de verbinding te maken zoals de voorbeelden die we noemden.

Als het je strategie is om mensen aan de voorkant van de klantreis te verleiden, kan je misschien beter andere vormen van marketing inzetten. Zoals bovenaan staan in zoekmachines (SEO), reclamecampagnes, prijsacties, wat meer inhoudelijke blogs over je producten. Dat zijn allemaal prima instrumenten daarvoor.

Geen klanten, maar publiek. Maar als je wel die verbinding met je klanten zoekt? Spreek niet meer over klanten, maar over je publiek. Vergeet even je product. En denk aan het theater. Heb je iets te geven? Heb je iets dat jullie allebei echt boeit?

Meer lezen of weten?

Bestel hier ons magazine met verhalen over storytelling, social media, reclame-campagnestoffe klantcases en natuurlijk vertellen we ook ons eigen verhaal anno 2022. Honderd pagina’s inspiratie om aan de slag te gaan met jouw verhaal!

    Verstuur het magazine naar:

    Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

    Maak een afspraak
    © 2021 Bredewold Communicatievormgevers