Hoe een groep boeren een sterk merk werd

augustus 27, 2018
Bredewold

Stel: er komt een vliegveld in je voortuin. Daar wordt niemand blij van. Zeker niet de boeren die wonen rondom Lelystad Airport, het vliegveld waar zo veel om te doen is. Hier volgt het verhaal van een groep boeren die zijn gaan samenwerken, van zichzelf een merk maakten en zodoende kansen creëren. Maak kennis met de Lelystadse Boer.

 

Toen Lelystad Airport in 1993 werd gekocht door de Schiphol Group, wisten omwonenden al hoe laat het was. Het vliegveld, oorspronkelijk een grasbaan die werd gebruikt voor het droogleggen van de polder, zou een echte luchthaven gaan worden. Met Boeings en Airbussen. Anno 2018 is het bijna zover; de nieuwe startbaan en de terminal zijn vrijwel gereed, het wachten is op definitief groen licht uit Den Haag.

De direct omwonenden, dat zijn de boeren. Want Lelystad Airport ligt in een agrarisch gebied. Deze agrarische grond is de meest vruchtbare grond van Europa, met de meest hoogwaardige landbouwproductie. Maar niet alleen wonen hier ondernemende, moderne en duurzame boeren, zij wonen hier met hun gezinnen.

Het probleem van vliegvelden en hun omgeving

Die gezinnen krijgen straks te maken met laag overscherende vliegmachines. Het gaat bij vliegvelden dan meestal zo: de omgeving wil het niet, het vliegveld wel. Er ontstaat wantrouwen, stijd en uiteindelijk wint de grote multinational het van de bewoner om de hoek. Zo gaat het al decennia lang rondom Schiphol en bij vrijwel iedere luchthaven.

Omdenken

Dat kan anders. Het zit niet in de aard van de ondernemer om bij de pakken neer te zitten. Ook al wordt er in de media getwijfeld aan de opening van de vernieuwde luchthaven; hij gaat er komen. Dat is de overtuiging van de boeren in de omgeving. En dus: hoe zorgen we dat we als omwonenden niet in de gebruikelijke strijd met het vliegveld terecht komen en alles verliezen, maar in samenwerking tot het beste kunnen komen?

Er volgde een kansenavond. Een aantal boeren wilden wel het gras rondom de startbaan maaien. Als er toch iemand moet maaien, dan toch zeker de boer uit de buurt? En die restaurants, die moeten lokale producten gaan verkopen. En wacht eens, wij wekken toch duurzame energie op op onze bedrijven? Dat kunnen we laten afnemen door Lelystad Airport. En nu we toch bezig zijn; laten we een app ontwikkelen waarmee we onze producten niet alleen aan Lelystad Airport, maar ook aan consumenten uit de stad gaan verkopen.

De kracht van een merk

Kansen dus. Maar hoe realiseer je die? Door een merk te worden. De 70 boeren die applaudisseerden na de kansenavond besloten zich te verbinden aan elkaar. Dat is bijzonder; boeren zijn doorgaans vooral gewend om éigen keuzes te maken. Er kwam een naam: De Lelystadse Boer. Bredewold werd ingeschakeld om de boeren een gezicht te geven. Een logo, huisstijl, een eerste brochure. De organisatie werd vanaf de start serieus genomen. Door provincie, gemeente, Lelystad Airport. En bovendien uitermate sympathiek bevonden door iedereen die het krachtige omdenkverhaal aanhoorde.

De organisatie werd vanaf de start serieus genomen. Door provincie, gemeente, Lelystad Airport. En bovendien uitermate sympathiek bevonden door iedereen die het krachtige omdenkverhaal aanhoorde.

De Lelystadse Boer won al de aanbesteding voor het groenonderhoud op Lelystad Airport, kwam in een intentieverklaring overeen dat het lokale producten gaat leveren in de terminal, levert producten via een app in Lelystad, werkt aan een zonne-energie-project, organiseert evenementen die de verbinding tussen stad en land versterken en er volgt nog meer.

Over de opdracht

Geert Plender is communicatie-adviseur bij de Lelystadse Boer. Hij schakelde Bredewold in voor de vormgeving. “Wat we vanaf het begin geprobeerd hebben is de boeren zowel een gezicht te geven, als een sterke uitstraling als collectief te creëren. Over het algemeen is de afstand tussen stad en land groot geworden. Voor het bestaansrecht van de sector is die verbinding wel cruciaal. Tegelijkertijd het sterke collectief: 70 boeren, zeker in de Flevopolder, zijn samen een bedrijf met tientallen miljoenen omzet. Met slag- en daadkracht. Als zo’n club zich positief opstelt, dan wil iedereen daar mee werken.”

De boeren hadden door:
  1. We moeten gaan denken in kansen. Niet verbitteren en bij de pakken neerzitten, maar omdenken.
  2. Als iedereen individueel probeert een zakelijk voordeel te halen uit de ontwikkeling, haalt iedereen bakzijl.
  3. We vormen samen een sterk merk. 70 boeren, samen goed voor tientallen miljoenen omzet, zijn een serieuze gesprekspartner voor Lelystad Airport en stakeholders als de provincie.
  4. Samen kunnen werken aan verduurzamingsambities van onze stakeholders, zijn we rentmeester in ons eigen gebied en zijn we de hofleverancier van onze omgeving.

“Maar het belangrijkste van dit”, zegt een boerin uit het gebied, “is dat je als bewoner van het gebied gezien wordt. Dat die 7 miljoen passagiers per jaar een idee hebben uit welk gebied ze vliegen. Dat wij hier wonen.” En een andere boer: “We verdienen ons geld met ons bedrijf. Dit gaat niet om geld, maar om dat we een positief gevoel ontwikkelen en met een andere blik naar hetzelfde kijken. Dit gaat om de leefbaarheid van het gebied.”

 

Bestel gratis magazine #LekkerWerken Complete nieuwsoverzicht

 

Nieuwsgierig naar wat Bredewold voor u kan betekenen?

Met een frisse blik bekijken de medewerkers van Bredewold bij iedere opdracht welk communicatiemiddel of -middelen nodig zijn. En dan gaan we aan de slag. We zetten onze expertise, ervaring en ons enthousiasme graag in om samen met u iets goeds neer te zetten. Bent u ook toe aan een nieuwe huisstijl of een restyle van uw bestaande huisstijl en wilt u meer weten of eens doorpraten?
Bel of mail Gerben Bredewold 038 – 376 33 90 mail gerben@bredewold.nl. U kunt ook geheel vrijblijvend ons kennismakingsmagazine aanvragen via onze site.