Voor verschillende bedrijven hebben we campagnes ontwikkeld. Opvallend genoeg doen we dat ook steeds vaker voor regionaal georiënteerde bedrijven uit het MKB. Het vieren van een feestje, zoals een jubileum of opening van een vestiging, vormt vaak een mooie aanleiding om meer aandacht voor je onderneming te creëren. Steeds vaker ook gaat het om werven van geschikt personeel of het onder de aandacht brengen van een product of specifieke dienst.
De ingrediënten
Meestal ziet een online en offline campagne er ongeveer zo uit. Afhankelijk van het doel creëer je een landingspagina. Daar moet het uiteindelijk gebeuren, de zogenoemde conversie. Je wilt meer inschrijvingen op je nieuwsbrief, meer sollicitaties op vacatures of een specifiek product aan de man brengen. Om mensen daar te krijgen organiseer je op verschillende plekken aandacht voor je verhaal met een sterke call-to-action. Je creëert zichtbaarheid via abri’s aan de weg, een online campagne op social media en free publicity in lokale media. Ook kan je een eigen magazine uitgeven, zoals wij doen. En natuurlijk kan je nog veel verder gaan. Organiseer een evenement, zoek samenwerking met andere bedrijven of initiatieven, of combineer het met sponsoring van een vereniging.
Voor de online advertentie kan je werken met video, voor je offline campagne met fotografie. En overal komt dezelfde boodschap terug.
Vijf redenen om eens aan een campagne te denken.
1. Bereik
Je genereert op verschillende plekken op hetzelfde moment zichtbaarheid. Dat vergroot je bereik enorm. Zeker in onze regio is het nog betrekkelijk eenvoudig om eens een tijdje flink op te vallen. Door de combinatie van verschillende middelen, zowel online als offline, bereik je een brede groep mensen. Tegelijkertijd zien mensen je op verschillende plekken en dat werkt versterkend.
O ja, wat we nog wel eens vergeten… mensen kunnen je bedrijf al wel heel lang kennen, maar maken niet altijd je ontwikkelingen mee. Zo’n periode van zichtbaarheid geeft je de kans om iedereen weer eens laten zien wat je doet anno nu.
2. Conversie
Uiteindelijk moet dat bereik leiden tot conversie. Dat wil zeggen: je wilt iets gedaan krijgen. Meer sollicitaties, meer verkoop van een bepaald product of mega veel bezoekers voor je open dag. Dat is resultaat waar je heel lang profijt van hebt. Een campagne kan er voor zorgen dat je met een hele nieuwe groep mensen een relatie kan gaan opbouwen.
3. Creatief met je budget
Abri’s, video’s, landingspagina’s, brochures of magazines… Ja, dat klinkt prijzig. Toch hebben we voorbeelden van klanten die het zo slim deden dat het ze onderaan de streep niet veel kostte. En toen moesten de baten van de campagne nog komen. Hoe? Denk eens na hoe je je leveranciers of partners kunt betrekken bij je campagne, door aandacht voor ze te hebben in je magazine of op je open dag bijvoorbeeld. Hier denken we graag over mee, we hebben wel wat ideeën.
4. Fotografie en video blijven bruikbaar
Je investeert tijdens een campagne in korte tijd wat meer in communicatiemiddelen… Ook na je campagne kan je nog jaren doen met dat nieuwe beeldmateriaal dat je hebt laten schieten, die communicatieboodschap waar je eens wat langer over hebt nagedacht en die gave bedrijfsvideo die je hebt laten maken. Voorlopig heb je de boel weer even netjes voor elkaar!
5. TROTS
Dit horen we vaak… zo’n periode van extra zichtbaarheid doet ook iets met je eigen mensen. “Man, we zien jullie overal tegenwoordig!” Ze worden er op aangesproken door anderen, kunnen het verhaal van het bedrijf daardoor vertellen en even laten zien dat trots zijn!