COMMUNICATIE
VORMGEVERS
Slagvaardige

 

COMMUNICATIE

 

Hoe wordt je als ondernemer of MKB-bedrijf slagvaardig in communicatie? Ieder merk en bedrijf communiceert. De manier waarop ze bereikbaar zijn en de telefoon opnemen, de visuele identiteit, het reclamebord bij de plaatselijke Voetbalvereniging. En vooral de kwaliteit van het werk laat doorschemeren wie iemand is en hoe aantrekkelijk dat is. Zeggen dat communicatie niet belangrijk is, gaat dus voor niemand op. Maar hoe zorg je nu dat je goed bekend staat?

Prachtig verhaal

 

Je kunt een prachtig verhaal hebben, maar uiteindelijk wil je je doelgroep overtuigen. Ieder merk doet aan communicatie. Maar hoe ver je daarin moet gaan, hoeveel aandacht het moet krijgen en wat het mag kosten, dat zijn de lastige vragen. De drukte van alledag zorgt ervoor dat veel MKB-bedrijven met die vragen blijven zitten. En dat is begrijpelijk, want je moet echt wel even goed nadenken om de goede keuzes te kunnen maken.

 

Start with why. Een goed hulpmiddel is te starten met je waarom, de theorie van de populaire Simon Sinek (zoek op Youtube en je bent zo bijgepraat). De kern van zijn betoog: we weten doorgaans heel goed wat we doen en hoe we dat dan doen. Maar waarom doen we ook alweer wat we doen? Waar worden we voor wakker, wat drijft ons nu echt? Antwoord geven op die vraag is niet zo eenvoudig. Wat helpt is terug te gaan naar de oorsprong van het bedrijf, naar de oprichter of de eerste generatie. Wat was nu eigenlijk hun drijfveer? En nee, het antwoord ‘geld verdienen’ telt niet.

De ‘waarom’ helpt je op twee manieren. De waarom zegt iets over jezelf, over je drive en missie. Als je uitlegt wat je gelooft, trek je mensen die hetzelfde geloven. Er gaat aantrekkingskracht vanuit. De ‘waarom’ helpt je ook om de goede zakelijke keuzes te maken. Iedere dag komen er honderd kansen voorbij. Hoe zorg je dat geld niet de drijfveer is, maar je ‘waarom’? Zodat je uiteindelijk als ondernemer iedere dag doet wat je leuk vindt én waar je goed in bent?

Recyclingbedrijven zijn uit op het sluiten van de keten, bouwers op kwalitatief hoogwaardige leefomgevingen. Een verzorgingstehuis wil mensen waardig een laatste fase door helpen. De ‘waarom’ houd je, met andere woorden, dicht bij de bedoeling. Het werkt eigenlijk gelijk door in de keuzes die je maakt en de manier waarop je met klanten omgaat.

 

Zoek de aansluiting. Het is fijn om te weten waarom je als ondernemer ook alweer zeventig uur per week werkt, zodat je daar een goed gevoel bij houdt. De ‘waarom’ is echter ook de basis voor de volgende stap in communicatie.

Je kunt een prachtig verhaal hebben, maar uiteindelijk wil je je doelgroep overtuigen. Daarvoor is meer nodig dan een goed verhaal, je zult ook kort, bondig en helder je dienstverlening onder de aandacht moeten kunnen brengen. De meest voorkomende fout is dat ondernemers teveel willen vertellen en een website of brochure daar veel te wollig van wordt. Hou het kort, overzichtelijk en simpel. Durf bepaalde dienstverlening weg te laten in je communicatie, om daarmee aan herkenbaarheid te winnen. En denk vanuit de klant en zeker niet vanuit je eigen bedrijfsstructuur.

 

Wees geloofwaardig. Als je weet wie je bent, waar je voor staat en hoe je je dienstverlening onder woorden kunt brengen, is het zaak dat aantrekkelijk te communiceren. Maar voordat we aan allerlei middelen gaan denken, moet je beginnen bij je belangrijkste ambassadeurs, je medewerkers. We begonnen ermee: ieder bedrijf doet aan communicatie. De manier waarop je de telefoon opneemt, je klanten te woord staat of je als directeur gedraagt als vrijwilliger bij de sportvereniging: het is het hele plaatje wat je imago bepaalt én wat bepaalt of mensen je wel geloven.

Dus voordat je geld gaat uitgeven, kun je beter eerst aandacht geven. Aan de cultuur in je bedrijf en het ambassadeurschap van je medewerkers. Zorg dat ze weten wat de bedoeling is van de firma, wat de missie is en welke kernwaarden daar aan ten grondslag liggen. Pas als dat allemaal klopt, kun je naar buiten.

 

Transparante wereld. Sterker nog, dan ga je vanzelf naar buiten. We leven in een wereld die 100% transparant is. Je houdt niemand meer voor de gek. Social media, mondige medewerkers, alles is binnen no-time openbaar. Dat geldt voor negatieve én positieve zaken. Een foto van een voorbijganger terwijl jij je bedrijfsauto verkeerd parkeert en een bewoner boos maakt, een groot ongeluk dat uren voordat jij met een persbericht komt door iedereen is opgemerkt, ga zo maar door.

Maar jouw eigen medewerkers kunnen vooral een positieve bijdrage leveren. Door als ambassadeurs op te treden, goede verhalen over je bedrijf te delen, klanten niet te behandelen als nummer, maar als kans. Daar begint het écht.

 

Als allerlaatste ga je geld uitgeven. Oké, nu dat allemaal op de rit is, kun je geld gaan uitgeven aan meer bereik. Als je een geloofwaardig bedrijf wilt zijn tenminste. Want hoe zorg je dat je goed bekend staat? Door van binnenuit te denken en te doen. Dat is geloofwaardig én leuk. Want niets is overtuigender voor potentiële klanten dan zien dat er met overtuiging aan een product of dienst wordt gewerkt.

 

 

Vijf tips

 

1. Durf weg te blijven van social media Huh, wegblijven van social media? Soms adviseer ik dat. Omdat ik al voel aankomen dat het toch te weinig aandacht krijgt. En zonder aandacht, echt, dan wordt het niks. Dus doe het goed, of doe het niet.

2. Zonder inhoud is je bereik nul De meeste content wordt geconsumeerd via social media, en de timelines van social media zijn al lang niet meer chronologisch opgebouwd. Je krijgt datgene te zien, waarvan Facebook en Instagram denken dat je het graag ziet. Het gaat dus om het bereik per bericht, per post. Kwaliteit vóór kwantiteit dus.

3. Maak content die zo dicht mogelijk komt bij wie je bent Wat is dan kwalitatieve content? Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en draait het om interesse. Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe meer mensen van je gaan houden. Laat je eigen mensen vertellen over hun toewijding en vakmanschap en laat klanten vertellen over je mooie projecten.

4. Volg de regels van deze tijd. Tegenwoordig vinden we het best okay als je content plaatst waar je de tijd voor moet nemen. Maar dan moet het geen video zijn die net te gammel is, een voice-over die niet past bij je bedrijf of interviews met mensen van je bedrijf die te houterig zijn. Zorg dat de kijker ziet dat er aandacht aan is besteed, dat het scherp is, ontspannen en overtuigend. En als het kort is, maak het dan ook echt kort.

5. Inhoud en vormgeving gaan hand in hand Iedere blog, nieuwsbericht, advertentie of post op social media moet zowel qua inhoud én vormgeving in overeenstemming zijn. Een herkenbare huisstijl, prettige leesbaarheid, consistente keuzes in alinea’s, koppen en witregels en plaatsing van beeld dat ook daadwerkelijk relevant is.

Vertel ons je verhaal en wij vertalen het in communicatie waarmee je je doelgroep pakt en raakt!

Contact pop-up

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

MOOIE MERKEN

 

De échte verhalen van gedreven organisaties en ondernemers vorm geven, versterken en een publiek geven. Dat is waarvoor we het doen. Dat creatieve proces is een feest voor ons en de mensen waarvoor we werken, omdat we beide voelen: we maken verhalen niet groter dan ze zijn, we doen er meer récht aan. Zo bouwen we samen samen aan het imago van je organisatie. Bekijk en lees hier onze klantervaringen.

 

ALLE KLANTCASES