COMMUNICATIE
VORMGEVERS

Klantcase

 

VERRE NAASTEN

 

Bij Bredewold maken we allerlei soorten uitingen voor verschillende doelgroepen – van groot tot klein, van oud tot… jong! Verre Naasten klopte bij ons aan voor het ontwikkelen van een compleet lespakket voor basisscholen – leskaarten, handleidingen, animaties en… sprinkhanen! Samen met Verre Naasten zijn wij in dit leerzame proces gedoken – met een fantastisch eindresultaat.

Geloof delen

 

Christelijke organisaties en partnerkerken in het buitenland ondersteunen, dat is waar Verre Naasten dagelijks mee bezig is. “We hebben meer dan 80 projecten in 30 landen,” vertelt Lisette Vossebelt, medewerker Communicatie en Fondswerving bij Verre Naasten. “Door financieel te ondersteunen en trainingen te geven, deelt Verre Naasten het geloof wereldwijd. Iets waar we trots op zijn.” Hier in Nederland lopen ook verschillende projecten, zodat meer mensen – en kinderen – hun steentje kunnen bijdragen.

“Wij willen kinderen van jongs af aan meegeven dat christenen een missie hebben gekregen om het geloof te delen,” vertelt Lisette. Lesmateriaal voor basisscholen is hier een effectief middel voor. “Het materiaal dat we hiervoor gebruikten was verouderd. We zochten dus vernieuwing, iets dat aansluit bij de materialen die nu gebruikt worden op scholen.” Zo ontstond het idee om een heel nieuw lespakket te ontwikkelen.

Ontwikkelen lesmateriaal

 

Met een goede basis kwam Verre Naasten naar ons kantoor in Wezep: aan de hand van een brainstormparty met leerkrachten en pabostudenten was al een tof concept opgezet. Hiermee konden wij als Bredewold aan de slag, zodat we uiteindelijk hapklaar lesmateriaal konden ontwikkelen waarmee kinderen betrokken worden bij het delen van geloof, met de nadruk op wederkerigheid. “De mensen in het buitenland weten in hun eigen context goed wat er nodig is om zelf het geloof te kunnen delen. Kinderen in Nederland mogen leren dat zij dit ook in hun eigen omgeving kunnen doen. Wij ondersteunen projecten, maar het is belangrijk om te benadrukken dat wij niet méér of beter zijn dan de mensen in bijvoorbeeld Oeganda, India of Indonesië,” vertelt Lisette.

 

De uitwerking startte met het ontwikkelen van de animatievideo’s. “Omdat we niet slechts één kind uit één project wilden uitlichten, hebben we besloten per ‘basisschoolbouw’ verschillende personages en landen te kiezen,” vertelt Lisette. Dat betekende voor ons als Bredewold dat we ons mochten onderdompelen in allerlei culturen. Voor ieder land (Oeganda, India en Indonesië) werden hele karaktersets ontworpen. Ook werden stemacteurs ingevlogen om de karakters tot leven te brengen. Naast culturele kenmerken speelde de natuur ook een grote rol, want voor de filmpjes moesten ook allerlei landschappen geïllustreerd worden. Kortom: voor ons ook een leerzame klus!

De karakters en andere illustraties die waren ontwikkeld voor de animaties zijn daarna verwerkt in een uitgebreid lespakket, met handleidingen, leskaarten, werkbladen én aansluitend fondswervend materiaal. Zo kunnen kinderen leren over geloof delen in het buitenland én bijdragen aan het delen van geloof in, onder andere, de landen waarover zij hebben geleerd. Zo wordt geloof delen heel concreet!

Promotie mailing

 

Maar hoe breng je zo’n tof lespakket onder de aandacht? Door ook je doelgroep onder te dompelen in de cultuur! “In alle drie de landen die in het lespakket voorbijkomen, worden insecten gegeten,” vertelt Gerben Bredewold. “Voor ons een leuke inhaker om het lespakket onder de aandacht te brengen bij basisscholen.” Zo gezegd, zo gedaan: een heuse sprinkhanenmailing werd op touw gezet. Met de leus “Ben jij geschikt?” werden alle leerkrachten uitgedaagd zich aan een gedroogde sprinkhaan te wagen. De doosjes met de sprinkhanen vonden hun weg naar allerlei basisscholen in Nederland, waar ze enthousiast werden ontvangen.

Identiteit

 

Het resultaat mag er zijn, maar ook de samenwerking werd, van beide kanten, als erg prettig ervaren. Lisette: “Bredewold heeft ook een christelijke identiteit. Als je het hebt over bepaalde onderwerpen of, in dit geval, christelijk lesmateriaal, is het fijn dat er ook op dat niveau meegedacht wordt. Dat je je daarmee kunt identificeren – je weet waar het onderwerp over gaat – is heel erg prettig. Daarnaast is het ook heel fijn dat er snel contact is vanuit Bredewold: korte lijntjes en duidelijkheid. De samenwerking in het algemeen was heel erg prettig.
 

MOOIE MERKEN

 

De échte verhalen van gedreven organisaties en ondernemers vorm geven, versterken en een publiek geven. Dat is waarvoor we het doen. Dat creatieve proces is een feest voor ons en de mensen waarvoor we werken, omdat we beide voelen: we maken verhalen niet groter dan ze zijn, we doen er meer récht aan. Zo bouwen we samen samen aan het imago van je organisatie. Bekijk en lees hier onze klantervaringen.

 

ALLE KLANTCASES

Breng jouw verhaal tot leven met animaties en video! Laat ons jouw ideeën omzetten in bewegende beelden en maak indruk op jouw doelgroep.

Contact pop-up

This field is for validation purposes and should be left unchanged.